• חפשו אותנו גם ב:
דיגיטלי
39.2
49.00
 
הצצה בספר
הוספה למועדפים
לשמירה במועדפים יש לבצע כניסה לאתר

מתאים לקריאה ב:

אפליקציית הליקון
קורא דיגיטלי קינדל
קורא דיגיטלי קינדל

הסיפור של הילדה האבודה

בכרך זה מגיע לסופו המסע המְמַכֵּר בן 1,800 העמודים של כרכי 'החברה הגאונה', שריגש מיליוני קוראים בארבעים וכמה ארצות. ואף שהסיום כבר סוּפּר לכאורה כמין ספוֹילר בעמודים הראשונים של הכרך הראשון, מצליחה פרנטה לחולל תדהמה גם בשורות האחרונות של הספר, המאיימות להַפֵּך את המבט שלנו על כולו.
הסיפורים של לִילה ואלנה, ילידות 1944, נפרשים כאן מאמצע שנות השלושים לחייהן ועד שנות השישים שלהן. אלנה, כעת סופרת בינלאומית מצליחה, שפרצה לעולם הגדול, ולִילה, שכל ימיה לא יצאה מנפולי, אך המריאה גבוה בעיר עצמה, חוזרות שתיהן להתגורר בשכונת ילדותן, והסימביוטיות שלהן שואבת לתוכה גם את הדור השני, את ילדיהן. השכונה, מסתבר, אוחזת בהן בחוזקה ואינה מרפה. כל מה שיש להן, לטוב ולרע, נובע ממנה. עולמן הוא בעצם נפולי, והן־עצמן, וגם הדמויות האחרות, נופלות בלי־הרף מן האיטלקית המחונכת אל הדיאלקט הפראי של השכונה, שפת הכֵּנות הנוסחתית שלהן. שתי עובדות – רעידת־האדמה הנוראה בנפולי (1980), המסלקת לתמיד את אשליית היציבות והמוצקות של העולם, והמפגש המחודש עם הזהות הנזילה של אלפונסו קאראצ'י, גבר־אשה המתחזה ללִילה והופך לקוֹפִּי שלה – עשויות להיות מטפורות למה שקורה בכרך הסיום. הדמויות חורגות בו שוב ושוב מגבולותיהן ועושות את הבלתי־צפוי מהן, אפילו הנבלים מביכים אותנו בחריגה מנַבלותם. את דמותה של לִילה קשה יותר ויותר לִתחום בקווי־מתאר מוגדרים, תחושות נשפכות לתוך מנוגדות להן, והחוויה של היטשטשות הקונטורים נעשית טוטלית, חובקת את עולמו של הספר.

ספרי 'החברה הגאונה', המערבלים עולם סגור של דמויות, שסיפוריהן עשויים להימשך ולהתרחב בלי סוף, בעלילה פתוחה, סביב אהבות, בגידות, תככים בין־אישיים, תוך נתינת במה לדמויות המשנה, מגיעים בספר האחרון לפינָלֶה, המגלה עד כמה הכרך הפותח היה מחושב וטמן בחובו את זרעי הכרך הרביעי: שורת פרטים, מסוג הבובות האבודות טינה ונוּ של שתי הילדות אלנה ולִילה, מתהדהדים בסוף הדרך כדי להיות מוארים באור לא־צפוי בַּסגירה. כך, בתפירה עילית, נהפך עמלה של אלנה גרֶקו – שכתבה "חודשים וחודשים וחודשים" את כרכי 'החברה הגאונה' "כדי לשוות לה [ללִילה] צורה שקווי המתאר שלה לא יתמוססו" – לעמל שהספר מטיל ספק בהצלחתו.

אלנה פרנטה

אלנה פרנטה

"אלנה פרנטה" הוא שמה הבדוי של סופרת איטלקייה ילידת נפולי שזהותה נותרה עלומה מאז שפרסמה את ספרה הראשון, ב-1992. כל שידוע עליה, מלבד מה שניתן לשער מן הספרים שכתבה, הוא שלמדה לימודים קלאסיים. ארבעת "הרומאנים הנפוליטניים" הם מבחינתה רומאן אחד בארבעה כרכים, הרומאן הרביעי שלה. ספריה זכו בפרסים ספרותיים רבים, ובאהדה רחבת-היקף של קוראים באיטליה ומחוץ לה.

ספרים נוספים שיכולים לעניין אותך

ביקורות

ענת עינהר 27-04-2018

"הסיפור של הילדה האבודה": אלנה פרנטה ממשיכה למגנט עד הסוף

בתקופה שבה שוחרי הספרות מתמעטים, הכרך האחרון בסדרת "החברה הגאונה" מזכיר את הכוח הממכר שיכול להיות ליצירה כתובה. היושרה של אלנה, כשהיא יורדת לעומקם של דברים וחושפת אותם עד הסוף, תוך כדי המונולוג שמקיף חיים שלמים - היא איכות שאף קורא לא יוכל להישאר אדיש בפניה. היא מוכיחה לכל אחד, בכל מקום בעולם, שיש תוקף לחייו

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5240892,00.html

נועה סוזנה מורג 30-04-2018

החותם הרביעי: "הסיפור של הילדה האבודה" רוקם עומק מכושף של אינטימיות

קולה הספרותי השובה של פרנטה מכיל בתוכו שתי איכויות שנדמות מנוגדות: כתיבה מחושבת ומוקפדת - יחד עם קול רך, חמים וזורם. אך בסופו של דבר, סוד כוחם של "הרומאנים הנפוליטאניים" טמון בכישרונה של פרנטה ליצור עומק מכושף של אינטימיות בין הקוראים לדמויות; הבהירות שבה היא משרטטת את הלכי-נפשן המפותלים והכנות המכמירה שבה היא מתארת את חייהן, הופכות את "הרומאנים הנאפוליטניים" לסיפור חד-פעמי, המחלחל לעומק לב הקוראים ומותיר בו חותם.

וואלה

רבקה שאול בן-צבי 10-05-2018

יומיום מתפרץ כסטירה: הטטרלוגיה שחותמת מפעל ספרותי מיוחד במינו

כרך הרביעי של הטטרלוגיה "הרומנים הנפוליטניים" חותם מפעל ספרותי מיוחד במינו. אלנה פרנטה (שם בדוי) הצליחה לרבע את המעגל: לכתוב ספרות עמוקה במיטבה וגם לזכות בפופולריות גדולה בקרב מיליוני קוראים ברחבי העולם. כל ספר שפורסם מסדרה זאת הפך מיידית לאירוע תרבותי בעל תהודה בלתי רגילה.

מקור ראשון

פרטים אודות הספר